Friday 16 April 2010

Teknologi


Sumber gambar dari en.Google
Teknologi
merujuk kepada Perkakasan, Perisian dan Sistem Telekomunikasi yang digunakan di dalam pengurusan dan pemprosesan maklumat.

Perkakasan
komputer seperti unit pemproses pusat (CPU), ingatan (RAM), cakera keras (HDD), papan kekunci (keyboard), tetikus (mouse) dan sebagainya amat penting dalam proses kemasukan, pemprosesan dan penyimpanan maklumat.

Perisian
komputer seperti sistem operasi(OS) yang popular termasuk Linux,UNIX,Mac OS dan Windows dan aplikasi produktiviti pejabat seperti OpenOffice atau Microsoft Office serta perisian Internet seperti pelayar web (Mozilla, Netscape Navigator, Safari dan Internet Explorer) memainkan peranan besar dalam teknologi maklumat. Ini kerana ia merupakan perisian yang paling banyak digunakan oleh pengguna komputer setiap hari. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang pengkelasannya sila rujuk tajuk Perisian.


Sumber gambar dari en.Google

Dari segi komersial dan pembangunan sistem,perisian komputer boleh dibahagian kepada dua iaitu:

Perisian Bebas / Sumber Terbuka
Secara amnya, boleh didapati secara PERCUMA atau dibeli berserta kod sumber seperti Linux,FreeBSD, dan Open Office.

Perisian Komersial / Sumber Tertutup
Secara amnya, lesen menggunakan perisian perlu dibeli manakala kod sumber tidak diberikan seperti Microsoft Windows dan Miscrosoft Office. Namun begitu , untuk mengimbang kebangkitan penggunaan perisian sumber terbuka, syarikat Microsoft telah melancarkan kempen yang dipanggil kongsi sumber (share source). Dengan konsep ini, pengguna komersial dan pihak kerajaan boleh 'melihat' kod sumber perisian Miscrosoft. Namun begitu, pengguna tidak dibenarkan untuk mengguna, menyunting atau mengubah kod sumber tersebut. Pengguna juga perlu menandatangani satu perjanjian untuk membolehkan mereka melihat kod sumber tersebut.

Sistem Telekomunikasi
merupakan komponen yang amat penting selepas perkakasan dan perisian. Ia merupakan rangkaian dan jambatan yang menyambungkan semua sistem komputer dan sistem telekomunikasi di seluruh dunia seperti Internet, dan sistem telefon. Ia merupakan kombinasi beberapa teknologi seperti:

Protokol / Senibina Telekomunikasi
- TCP/IP, OSI dan SNA, dsb.

Teknologi Telekomunikasi/ Rangkaian
- ATM, X.25, Frame Relay, 3G, SMS, MMS, Bluetooth, dsb.

Teknologi Media Penghantaran
- Wayar tembaga, Gentian Optik, Gelombang Mikro, Radio dan Satelit.


by,



No comments:

Post a Comment